بعثت پیامبر اسلام صلی الله وعلیه وآله
70 بازدید
موضوع: الهیات و معارف اسلامی
مصاحبه کننده : سایت ایکنا
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : 2/96

سخن‌پردازی در مورد بعثت ناگهانی پیامبر(ص) با حقایق تاریخی هماهنگ نیست

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آن چه در برخی روایات نادرست مبنی بر بعثت ناگهانی پیامبر(ص) مطرح می‌شود با حقایق تاریخی هماهنگی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تبریک فرارسیدن مبعث نبی گرامی اسلام(ص) گفت: مبعث پیامبر(ص) نقطه عطفی در تاریخ اسلام است؛ زیرا در این روز پیامبر(ص) با هدف تکمیل دین خدا و ارایه دین همیشگی مبعوث شدند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ‏ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَيَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا يَزِلُّ وَ لَا يُخْطِئُ فِی شَيْ‏ءٍ مِمَّا يَسُوسُ بِهِ الْخَلْقَ فَتَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّه»؛ خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند، فرمود: همانا تو داراى خويى والا هستى. آن گاه، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند. پس فرمود: آنچه پيامبر به شما فرمود، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد، باز ايستيد. پيامبر خدا، هدايت‌شده و توفيق‌‏‌يافته بود و به وسيله روح‌القدس تاييد و كمك مى‌‏شد. در هيچ امرى از امور اداره مردم، دچار لغزش و خطا نمى‏‌شد؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود. پیامبر در مراتب کمال به جایی رسید که تحت تربیت مستقیم الهی قرار گرفت.

وی با اشاره به ادامه این روایت تصریح کرد: روایت بر این مطلب تاکید دارد که وقتی مراتب کمال و صفات محموده در وجود پیامبر(ص) به نهایت اوج خود رسید و درجات معنوی و روحی پیامبر(ص) به مرتبه والایی نایل شد و به مرتبه «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» و در پرتو آن به نبوت رسید.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: خداوند بعد از طی این مراحل و مراتب اخلاقی، خداوند امر ابلاغ دین و مهر نبوت را به ایشان تفویض فرمود لذا این طور نیست که پیامبر(ص) ناگهان به درجه نبوت و بعثت رسیده باشند.

مقیمی با اشاره به روایت دیگری از امام هادی(ع) در مورد بعثت پیامبر(ص) ادامه داد: فرایند رسیدن پیامبر(ص) به مراتب بالای کمال با زحمات طاقت‌فرسا به دست آمده است؛ زیرا پیامبر(ص) از قبل از بعثت که وارد امر تجارت شده بودند آن را کنار گذاشت و هر چه در این مسیر به‌دست آورده بود در راه خداوند صدقه داد و به محرومان بخشید.

وی با بیان اینکه نوع بذل مال در راه خدا بی‌بدیل است، تصریح کرد: این مجاهدت مالی پیامبر(ص) و در مورد مجاهدت‌های معنوی و روحی نیز همین بس که هر روز به غار حراء می‌رفت و خلوت می‌گزید و سالیانی این کار را تکرار می‌کرد.

وی افزود: عبادت خدا در غار حراء و پی بردن به آثار رحمت الهی و بدایع و حکمت‌ها باعث شد تا سیر آفاقی و انفسی آن وجود عزیز به جایی برسد که درجه نبوت شامل حال او شود.

مقیمی گفت: وقتی نفس و وجود پیامبر(ص) به بالاترین مراتب رسید و در کمال خضوع و خشوع قرار گرفت ابواب آسمان بر روی ایشان گشوده شد و حضرت در فرایند سیرکمالی خود در ۲۷ رجب به مقام نبوت نائل شدند.